tiistai 18. marraskuuta 2014

Blogi ja Google Forms erityisopiskelijan työssäoppimisen reflektoinnissa ja ohjauksessa

Case: Blogi ja Google Forms erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan työssäoppimisen ohjauksessa ja dokumentoinnissa tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinnossa.



Pilotissa käytettiin Blogger-blogialustaa sekä Google Formsia sähköisinä oppimisympäristöinä ja työssäoppimisen yhteydenpidon, raportoinnin ja ohjauksen välineenä. Bloggeria ja Formsia käytettiin rinnakkain, jotta jokaiselle opiskelijalle löydettiin sopiva menetelmä. Opiskelijat raportoivat työssäoppimisestaan päivittäin joko blogiin tai Google Formsiin. Opiskelijoilla oli käytettävissä tabletteja sekä tietokoneita, mutta pääsääntöisesti opiskelijat halusivat käyttää omia älypuhelimiaan. Pilotin tavoitteena oli opiskelijoiden työssäoppimisen reflektoinnin kehittäminen ja oppimisen näkyväksi tekeminen.

Ennen työssäoppimisen alkua opiskelijoille annettiin käyttöön tabletit ja heidät perehdytettiin niiden käyttöön. Vaihtoehtoina oli käyttää työssäoppimisen raportoinnissa joko blogia tai Google Formsia. Google Formsin käyttöä varten opettaja kehitti sovelluksen, jolla opiskelijat pääsivät suoraan täyttämään ja lähettämään työssäoppimisen päiväraporttinsa Google Formsiin. Formsissa opiskelijoiden päiväraportit olivat opettajan nähtävissä. Työssäoppimisen aikainen yhteydenpito ja opettajan antama palaute hoidettiin pääsääntöisesti blogien kautta; Formsin käyttäjiin pidettiin yhteyttä perinteisemmin puhelimitse ja tekstiviestitse. 

Työssäoppimispaikoilla pilottiin suhtauduttiin positiivisesti. Kaikkien työpaikkojen kanssa sovittiin bloggaamisesta ja siitä, että blogit ovat suljettuja. Opiskelijat itse tiedottivat blogeista ja niiden käyttötarkoituksesta sekä kysyivät luvat työpaikoilta. Suljetun blogin pitämistä ei kielletty missään työssäoppimispaikassa, mutta joissakin paikoissa kuvaaminen ei ollut sallittua. Niissä paikoissa opiskelijat käyttivät pääsääntöisesti pelkkää Formsia. 

Sekä työssäoppimisblogit  että Google Forms helpottivat työssäoppimisjaksojen arviointia, sillä ne pitivät opettajan ajan tasalla siitä, miten työssäoppiminen sujui ja mitä työtehtäviä opiskelijat tekivät. Blogista oli hyötyä myös niissä tilanteissa, kun työssäoppimisessa ilmeni ongelmia, ja ongelmiin pystyttiin puuttumaan heti. Blogit tukivat opettajaa myös opintokokonaisuuksien arvioinnissa.

Palaute opiskelijoilta oli vaihtelevaa. Valtaosan mielestä kokeilu oli ihan hyvä juttu, osa ei pitänyt siitä lainkaan. Kukaan opiskelijoista ei kuitenkaan erityisemmin innostunut kokeilusta ja heidän oli hankala nähdä blogiin tai Formsiin raportoinnin hyötyjä. 

Pilotti onnistui kokonaisuutena hyvin ja tarkoitus on jatkaa edelleen. Formaatti toimii lähes jokaiselle opiskelijalle, mutta motivaatio toimintaan täytyy olla. Opiskelijoiden perehdytys ja motivointi täytyy aloittaa jo hyvissä ajoin ennen työssäoppimista. Formsin sovellusta voisi kehittää edelleen, mutta ei ole prioriteettilistalla ensimmäisenä. 

Tällä alalla mobiiliuden lisäarvo liittyy lähinnä työssäoppimiseen, sillä opiskelu tapahtuu muutenkin pitkälti tietokoneella.Tabletteja tai muita älylaitteita ei välttämättä tarvitse hankkia varta vasten, sillä opiskelijoilla pääsääntöisesti on omat laitteet, joita he ensisijaisesti haluavat käyttää.

Blogi ja Forms yhdistettynä sopii kenelle tahansa opiskelijalle, perehtyminen vain täytyy aloittaa ajoissa. Opiskelijat hyötyvät, osa enemmän osa vähemmän, mutta kokonaisuutena työssäoppimisen reflektointia tapahtuu paljon enemmän kuin ns. normaalissa top-ohjauksessa. Malli ei työllistä opettajaa normaalia enempää, sillä yhteydenpito työssäoppimisjaksolla kuuluu joka tapauksessa työtehtäviin. Päivittäinen yhteydenpito helpottuu, kun opettajan ei aina tarvitse itse olla aktiivinen yhteydenottaja, vaan opiskelija on yhteydessä opettajaan.

Keskuspuiston ammattiopisto
Kimmo Kotro ja Janne Mähönen
tieto- ja tietoliikennetekniikka

4 kommenttia:

  1. Hieno Google Forms. Onko tästä sähköistä esimerkkiä nettiympäristössä?

    VastaaPoista
  2. Saako opiskelija Google Formsiin tekemistään postauksista koosteen itselleen?

    VastaaPoista
  3. Onko Android-applikaatio saatavilla?

    VastaaPoista
  4. Hyviä ajatuksia sovellettavaksi omien erityisopiskelijoiden kanssa.

    VastaaPoista