Casen tarkoituksena oli kehittää erityistä tukea
tarvitsevalle opiskelijalle blogi, jonka avulla opiskelija voisi dokumentoida
työskentelyään ja oppimistaan. Opiskelija raportoi blogiin yksilöllistetyn
työssäoppimisensa etenemisen lisäksi englannin tehtäviä, taide- ja
kulttuuriopintoja sekä kaikkia tanssialan perustutkinnon ammattioppiaineita.
Lähtökohtana oli runsas kuvien hyödyntäminen kirjoitetun tekstin tuottamisen
vaikeuden vuoksi, mutta kokeilun edetessä opiskelija alkoi tuottaa kuvien
tueksi enemmän myös tekstiä.
Kokeilun pedagogisena tavoitteena oli oppimisen
näkyväksi tekeminen mahdollisimman laaja-alaisesti. Oppimisympäristöinä
toimivat sekä oppilaitos että työssäoppimispaikka, sähköisenä
oppimisympäristönä Blogger-blogialusta. Opiskelijalla oli käytössään oma iPad.
Oppimis- ja ohjausprosessi käynnistyi ohjaajan
osallistumisella blogikoulutukseen. Tämän jälkeen ohjaaja perehdytti
opiskelijan sekä opettajan blogityöskentelyyn. Opiskelija päätti, millaisen
blogin hän haluaa ja mihin tarkoitukseen hän sitä käyttää sekä kutsui
opetushenkilöstön lukijoiksi. Opiskelija sai säännöllisesti ohjausta ja tukea
blogityöskentelynsä tueksi.
Työssäoppimisen yhteydessä opettaja pyysi opiskelijan
työpaikkaohjaajaa muistuttamaan opiskelijaa kuvien ottamisesta
työssäoppimisjaksolla. Opiskelija keräsi riittävästi kuvamateriaalia ja
dokumentoi sen jälkeen kuvien avulla, mitä työssäoppimisjaksolla tapahtui. Atto-opettajan ohjauksella myös englannin kielen
tehtäviä yhdistettiin blogiin.
Blogi toimi työssäoppimisen dokumentoinnissa ja
arviointikeskustelun tukena työssäoppimisen päättyessä, mutta myös kaiken muun
oppimisen näkyväksi tekemisessä. Blogityöskentelyä tullaan jatkamaan edelleen.
Kevään 2015 työssäoppimisen valmistelu aloitetaan blogin osalta jo hyvissä
ajoin antamalla opiskelijalle työssäoppimiseen liittyviä tehtäviä jo tässä
vaiheessa.
Työpaikkaohjaajan palaute blogista oli erittäin
positiivista, sillä blogin avulla opiskelija pystyi osoittamaan, mitä kaikkea
on oppilaitoksessa ja työssäoppimisessa tehnyt ja oppinut. Blogi on muotoutunut osaksi opiskelijan arkea ja hän
raportoi oppimiaan asioita aktiivisesti ja laajasti. Myös ammattiopettajien ja atto-opettajien yhteistyö ja
sisältöjen integrointi on lisääntynyt entisestään, kun opiskelijalla on oma
blogi, jossa on erilaisia teemoja, joita esim. atto-opettaja voi käyttää
edelleen oman oppiaineensa lähde- ja viiteaineistona.
Perustutkinto-opiskeljoiden lisäksi blogi soveltuisi
hyvin myös valmentavan koulutuksen opiskelijoiden käyttöön. Mikäli opiskelijalla on käden motoristen toimintojen
vaikeus, blogityöskentely voi olla opiskelijalle erittäin palkitsevaa. Joillekin opiskelijoille sopii prosessoivampi,
pohdiskelevampi työskentelytapa, jolloin blogi mahdollistaa sen, että
opiskelija voi itse päättää, missä ja milloin kirjoittaa.
Jari Karttunen, lehtori, tanssialan perustutkinto, Keskuspuiston ammattiopisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti