Case: Äidinkieli ja ammatilliset tekstitaidot integroituna ammatillisten opintojen, projektien ja työssäoppimisen raportointiin blogeissa, liiketalous
Tavoitteina oli ottaa aloittavalla merkonomiryhmällä
käyttöön jo opintojen alusta lähtien sosiaalisen median välineitä. Mukana tässä
pilotissa oli 6 opiskelijaa, jotka suorittavat työssäoppimista 1 pv / vko
lukuvuoden 2014-15 ajan sekä 3 opiskelijaa, jotka hopsiensa mukaisesti ovat
työssäoppimassa välillä pidempiäkin rupeamia.
Opiskelijat ovat perustaneet blogit, joista on tarkoituksena
tulla koko opiskeluajan täydentyvä blogikooste niin, että työssäoppimisjaksojen
lisäksi kuvataan myös työelämälähtöisiä projekteja blogien avulla.
Ammattiosaamisen näytöillekin on omat välilehtensä.
Facebookiin perustetun ryhmän kautta on vaivatonta siirtyä
opiskelijoiden blogeihin.
Blogien kirjoittaminen ja työstäminen on toiminut
oppimispäiväkirjana ja reflektointivälineenä ja esimerkiksi Ammatilliset
tekstitaidot –opintoviikko (äidinkielen atto-opinnoista) on voitu toteuttaa
pitkälti blogikirjoittamisen muodossa. Osa oppitunneista on käytetty
blogipäivityksiin, osa blogityöstä on tehty kotona.
Edelleen tällä paikkakunnalla yrittäjille on tarkkaan perusteltava blogien
käyttö, erityisesti kuvaaminen blogiin. Osa kaupan ryhmittymistä varmistaa
asian ryhmän johdolta yhtenäisen linjan varmistamiseksi. Jonkin verran
rajoituksia (”erillissopimuksia”) on blogipäivittämisiä ajatellen tullut.
WhatsApp-ryhmä
Erityisen hieno asia on ollut WhatsApp-ryhmän perustaminen
luokan kanssa. Erinomainen ja nopea keino jakaa ajankohtaisia käytännön ohjeita
ja tietoja ryhmän jäsenten kesken! Itselleni uusi asia oli mm. se, että ohjeita
ei aina sinnekään tarvitse ehtiä / pystyä kirjoittamaan; voit esittää asiasi
ryhmälle WhatsAppissa myös puhumalla. Tätä kanavaa käyttävät opiskelijat myös omaan
keskinäiseen kanssakäymiseensä, mikä liittyy kouluasioihin (tapaamisten
sopimiseen, luokkatilojen tarkistamiseen, uusista projekteista informointiin…).
Mitä tarvittiin?
Netikettiohjeistusta atk-tukea tarvittiin opintojen alussa opettajan perehdyttämiseen työvälineisiin että
opiskelijoiden ohjaajamiseen blogien luomisessa ja blogikirjoittamisessa.
Perustekniikka oli opiskelijoilla hallinnassa jo ennen ensimmäisiä
työssäoppimispäiviä.
Mitä kehitettävää?
Ehdottomasti opettajana toivoisin voivani kommentoida
kunnolla ja ajan kanssa blogeja enemmän kuin olen tähän mennessä tehnyt. Ohjausta
ja koulutusta uusimpien some-välineiden käytössä tarvitsen ilman muuta jatkossakin.
Myös opiskelijoille on tullut vastaan joitakin teknisiä
ongelmia ja puutteita – ajan kanssa ne varmasti ratkeavat. Tarpeen
vaatiessa sovimme jatkossakin tekniikan
ohjausaikoja. Työssäoppiminen on varsin alkuvaiheessa kaiken kaikkiaan.
Projekteja ulkopuolisilta toimeksiantajilta on alkanut tulla, joten blogeihin
riittää aiheita. Monella on jo tässä vaiheessa arvioiden erinomainen alku
blogille, vaikkapa emmistamerkonomi.blogspot.fi ja
irenemerkonomiksi.blogspot.fi.
Lisätietoja
Lehtori Leena Kukkonen, Ammattiopisto Nurmes
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti