MITÄ
Opettajille
laadittiin ohjausmalli työssäoppimisjakson etenemisestä sekä miten Facebookia
ja blogia voi käyttää ohjauksessa.
OPETTAJAN MUISTILISTA
Perehdytys ennen to-jakson
alkua
·
to käytänteet
·
ennakkotehtävän tekeminen eli työpaikan hankinta
riittävän aikaisin
·
to-sopimukset
·
näytöt
·
blogien aloitus koululla (tavoitteet ja
odotukset to jaksolle) ja vertaisarviointien sopiminen
·
facebook ryhmä
1. viikko
·
perehdytys/työturvallisuustehtävä fronterissa
·
viikoittain /päivittäin
Huolehdi, että
opiskelijoiden motivaatio ja hyvä ryhmähenki säilyy myös työssäoppimisen aikana, työvälineenä facebook (kuulumiset,
tiedottaminen, kysymysvuorot)
Blogin kommentointi viikoittain
Jakson puolivälissä
·
väliarviointitehtävä fronterissa ja näyttöjen
tarkentaminen
·
jakson kuluessa
·
mahdolliset tutkinnon osaan liittyvät tehtävät,
jotka täydentävät näyttöä tai korvaavat poissaoloja/ lisäävät työpäivän
pituutta (tehtäväpankki fronterissa)
Jakson lopulla
·
Opiskelijat tekevät oppimisen pohdinnan ja
vertaisarviointia blogissa ja /tai facebookissa
·
Opiskelija tekee koosteen to-blogista
portfolioon, jonka esittelee ryhmälle palautepäivänä
tai esittelee työssäoppimisensa suoraan blogista.
Palautepäivä koululla
·
Työssäoppimisen palautelomakkeen kuittaus
to-ohjaavalta opettajalta.
·
Työajanseurantalomakkeen palautus ja
päivien/tuntien laskeminen, poissaolojen selvitys.
·
Ateriakorvauslasku
·
Esitykset ja kokemusten jakaminen ryhmälle
HAVAINNOT
Muistilista
on auttanut jäsentämään työssäoppimisen ohjausta sekä muistamaan tehdä kaikki
tarvittava ajallaan.
SUOSITUS
Suositellaan
kaikille työssäoppimista ohjaaville opettajille. Muistilista helpottaa
sosiaalisen median menetelmien käyttöönottoa työssäoppimisessa.
LISÄTIETOA
Stadin ammattiopisto, Tekstiili- ja
vaatetusosasto, Soile Kuuri ja Raija Mäkelä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti