MITÄ
Käytimme Facebookia älypuhelimen ja läppärin kautta. Teimme suljetun ryhmän työssäoppimisen ohjaukseen. Pedagogisena tavoitteena oli mentorointi ja kollegiaalinen keskustelu oppijoiden kokemista asioista sekä hopsin tavoitteiden nostaminen keskusteluaiheiksi.
MITEN
Ryhmän luomisen jälkeen opettaja pyysi kaikkia ryhmän jäseniä vastaamaan ensimmäiseen päivitykseen kertomalla mitä kuuluu nyt ja miltä ensimmäiset päivät ovat tuntuneet.
Kun kaikki olivat reagoineet, opettaja teki päivityksen siisteyden merkityksestä työntekijöille ja asiakkaille. Nuorilta pyydettiin, että he seuraavat omalla työpaikallaan miten siisteydestä huolehditaan. Onko se järjestelmällistä, sattumanvaraista ja jollekin /joillekin kuuluvaa?
Käytimme Facebookia älypuhelimen ja läppärin kautta. Teimme suljetun ryhmän työssäoppimisen ohjaukseen. Pedagogisena tavoitteena oli mentorointi ja kollegiaalinen keskustelu oppijoiden kokemista asioista sekä hopsin tavoitteiden nostaminen keskusteluaiheiksi.
MITEN
Ryhmän luomisen jälkeen opettaja pyysi kaikkia ryhmän jäseniä vastaamaan ensimmäiseen päivitykseen kertomalla mitä kuuluu nyt ja miltä ensimmäiset päivät ovat tuntuneet.
Kun kaikki olivat reagoineet, opettaja teki päivityksen siisteyden merkityksestä työntekijöille ja asiakkaille. Nuorilta pyydettiin, että he seuraavat omalla työpaikallaan miten siisteydestä huolehditaan. Onko se järjestelmällistä, sattumanvaraista ja jollekin /joillekin kuuluvaa?
Ote opiskelijoiden ja opettajan
välisestä Facebook-keskustelusta:
OP1. ... mut mun täytyy siivota vaan kokoajan, kukaan muu ei tee mitään. Kun tuun töihin, heti mä siivoan. Miks ne ei ottaneet siivousalan työssäoppijaa...
OP1. ... mut mun täytyy siivota vaan kokoajan, kukaan muu ei tee mitään. Kun tuun töihin, heti mä siivoan. Miks ne ei ottaneet siivousalan työssäoppijaa...
Myös toiset opiskelijat kertoivat
omia havaintojaan siitä, miten siisteydestä huolehdittiin heidän
työssäoppimispaikoillaan.
OPE: mitä itse voitte tehdä siisteyden edistämiseksi?
Op. 1 Mä pesen mun työvälineet ja kuivaan ne asiakkaan jälkeen. Ja kyl siivoon muittenkin jälkiä, niin ku karvoja ja sellaisia.
OPE: 2 aihe
Opiskelijan pitäisi kyetä osoittamaan, että on tarpeellinen yritykselle. Että ei vain seisoskele takahuoneessa ja odottele komentoja "tee sitä tai tee tätä". Kerro jokin esimerkki, miten sinä olet toiminut?
Op1. Mulla on asiakkaita, monta päivässä, varmaankin oon tarpeellinen...
Op.2 Ihan hyvin
(puhelu ohjaajan kanssa; tyttö nuokkuu takahuonessa)
Op.3 Mulle laitetaan asiakkaita, mutta kukaan ei ehdi auttaa. Pitäis vaan osata
(1v opiskelua takana, tämän tytön työpaikka vaihdettiin).
OPE: mitä itse voitte tehdä siisteyden edistämiseksi?
Op. 1 Mä pesen mun työvälineet ja kuivaan ne asiakkaan jälkeen. Ja kyl siivoon muittenkin jälkiä, niin ku karvoja ja sellaisia.
OPE: 2 aihe
Opiskelijan pitäisi kyetä osoittamaan, että on tarpeellinen yritykselle. Että ei vain seisoskele takahuoneessa ja odottele komentoja "tee sitä tai tee tätä". Kerro jokin esimerkki, miten sinä olet toiminut?
Op1. Mulla on asiakkaita, monta päivässä, varmaankin oon tarpeellinen...
Op.2 Ihan hyvin
(puhelu ohjaajan kanssa; tyttö nuokkuu takahuonessa)
Op.3 Mulle laitetaan asiakkaita, mutta kukaan ei ehdi auttaa. Pitäis vaan osata
(1v opiskelua takana, tämän tytön työpaikka vaihdettiin).
HAVAINNOT
Keskustelussa oli aktiivisia opiskelijoita ja niitä, jotka
eivät kommentoineet kuin erikseen pyytämällä. Ehkä työskentelytapa oli vähän
vieras ja ryhmän kaveripiirit ovat aika vahvat. Toisten on vaikea tuoda julki
ajatuksiaan koko ryhmälle. Opiskelijat pitivät silti työskentelytavasta, koska
toisten juttujen lukeminenkin auttoi. Koin, että ryhmä tunsi olevansa turvassa
ja minä tunsin olevani hyvin tietoinen, mitä opiskelijat kävivät läpi. Ei voi
myöskään vähätellä sitä merkitystä, että ryhmä pysyi kärryillä myös toistensa
arjessa. Kouluun palaaminen oli aika mukavaa, koska ryhmässä oli paljon
kysymyksiä, joita esittivät toisilleen. Opiskelijat halusivat tietää tietyistä
tapahtumista lisää. Kenenkään ei tarvinnut aloittaa "alusta" kahden
kuukauden kuvausta, koska kaikki olivat mukana toistensa kuvauksissa koko
työssäoppimisajan.
Jos tekisin tämän uudelleen ( ja teenkin jos työnkuva on
samankaltainen), tekisin ennen työssäoppimiseen lähtöä selvät pelisäännöt.
Millaisia aiheet, joista keskustellaan ovat (valmiiksi nähtäville, eli tekisin
jo päivitykset etukäteen). Sen jälkeen ohje, että jokainen kommentoi vähintään
kerran open aloitusta ja sen jälkeen vähintään kerran jonkun toisen opiskelijan
kommenttia. Kaikki tämän päälle tuleva keskustelu on hyvä, mutta minimiraja
pitäisi (jotta osio hyväksytään) asettaa aktiivisuuden turvaamiseksi.
Facebook ei yksin riitä ohjauksessa. Oli tosi tärkeää soittaa työnantajille, koska näkemys nuoren mielestä ja ohjaajan mielestä poikkesi toisistaan. Eikä aina läheskään niin, että nuori olisi ollut tyytyväinen ja ohjaaja tyytymätön. Eräs opiskelija oli varma, että hänestä ei tykätä, hän ei osaa mitään jne. mutta yrittäjä oli opiskelijaan tyytyväinen. Näiden eroavuuksien avaaminen ja julkituominen heti alkuvaiheessa on todella tärkeää ja osoittautui tässä tapauksessa työssäoppimisen jatkumisena (opiskelija halusi lopettaa). Työpaikat olivat nuorten (lähes kaikilla) ensimmäiset. Heillä käsitys työntekijänä olemisesta oli yllättävän erikoinen, siitäkin huolimatta, että yritystoiminnan kursseja oli käyty. Teoriassa käydyt asiat eivät tulleet työpaikalle.
Facebook ei yksin riitä ohjauksessa. Oli tosi tärkeää soittaa työnantajille, koska näkemys nuoren mielestä ja ohjaajan mielestä poikkesi toisistaan. Eikä aina läheskään niin, että nuori olisi ollut tyytyväinen ja ohjaaja tyytymätön. Eräs opiskelija oli varma, että hänestä ei tykätä, hän ei osaa mitään jne. mutta yrittäjä oli opiskelijaan tyytyväinen. Näiden eroavuuksien avaaminen ja julkituominen heti alkuvaiheessa on todella tärkeää ja osoittautui tässä tapauksessa työssäoppimisen jatkumisena (opiskelija halusi lopettaa). Työpaikat olivat nuorten (lähes kaikilla) ensimmäiset. Heillä käsitys työntekijänä olemisesta oli yllättävän erikoinen, siitäkin huolimatta, että yritystoiminnan kursseja oli käyty. Teoriassa käydyt asiat eivät tulleet työpaikalle.
Toinen ryhmä jolla käytän edelleen vastaavasti omaa ryhmää,
on valmistuva ryhmä, joka on hyvin paljon työpaikoilla ja vähän koululla.
Heillä on päättötyönäytös joulujuhlassa ja tätä varten (materiaalin keräämistä,
toisille hyvien ideoiden jakamista ja infoamista) facebook on ollut suorastaan
välttämätön. On hyvä kun näkee, että kaikki ovat "nähneet" julkaisut
ja silloin tietää, että vastuu on myös opiskelijalla.
Olen iloinen, että otin Facebookin käyttöön. Kaikki opiskelijat ovat siellä ja tuntuu, että itse olen kartalla tapahtumissa ja asioiden etenemisessä. Reflektio toteutui upeasti myös opiskelijoiden välillä ja oli hauska huomata, että aina minun ei tarvinnutkaan kommentoida, vaan joku opiskelijoista teki sen puolestani.
Olen iloinen, että otin Facebookin käyttöön. Kaikki opiskelijat ovat siellä ja tuntuu, että itse olen kartalla tapahtumissa ja asioiden etenemisessä. Reflektio toteutui upeasti myös opiskelijoiden välillä ja oli hauska huomata, että aina minun ei tarvinnutkaan kommentoida, vaan joku opiskelijoista teki sen puolestani.
SUOSITUS
Facebook on työssäoppimisen ohjaamiseen oiva apuväline, silloin jos kaikki opiskelijat ovat Facebookissa (nyt oli näin). En enää ymmärrä, miten työssäoppimista voi hoitaa ilman tätä apuvälinettä. Ei poista puheluiden eikä ohjauksen tarvetta, mutta poistaa epätietoisuuden ja pitää ryhmää kasassa.
LISÄTIETOA
Opettaja Solei Vuortensola, Hiusala, Stadin ammattiopisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti