Case: 360-virtuaaliesitys, jossa neljän koulutusalan (hius, sote, auto, raksa) työssäoppimispaikan panoraamakuviin on upotettu ammatillisia opetussisältöjä sekä esimerkkejä yhteisten aineiden integroinnista, mobiiliohjauksesta ja virtuaalisuuden hyödyntämisestä työssäoppimisessa.
Lyhytlinkki: urly.fi/jns
1. MITÄ
Kerro, mitä menetelmää, laitteita ja sähköisiä oppimisympäristöjä
kokeiltiin. Mikä oli pedagoginen tavoite?
Pedagogisena tavoitteena on
ollut rakentaa uudenlainen, mahdollisimman aidon ja autenttisen kuvan eri alojen
tyypillisistä työssäoppimispaikoista luova verkkosivusto, 360-virtuaaliesitys
joka koostuu panoraamakuvista. Sivustolle on tarkoitus rakentaa oppimateriaalia
alan keskeisten ja/tai oppimisen kannalta erityisen haasteellisten osa-alueiden
oppimisen tueksi. Sisällöt tulevat olemaan hyödynnettävissä sekä koulussa, että
itseopiskelussa kuin työssäoppimisen aikana verkossa, nettiselaimen kautta myös
mobiililaitteella.
2. MITEN
Miten menetelmiä ja laitteita
käytettiin?
Miten sähköisiä oppimisympäristöjä hyödynnettiin?
Visumo-palvelussa tila kuvattiin ja muodostettiin esitys selaimeen
yhdessä oppilaitoksen sisältöasiantuntijoiden, opettajien ja suunnittelijoiden,
kanssa. Sisällönhallinnan kautta voi oppilaitos itse muokata sisältöä täpän
taakse koska vain. Visumo-palvelun (visumo.fi) ja sisällönhallinnan tuottaa ja
tarjoaa Valopi Oy.
Sisältöjä, kuvia ja videoita, kuvattiin videokameralla
ja erillisellä mikrofonilla äänittäen. Videoita editoitiin, jälkiäänitettiin ja
niihin lisättiin tekstityksiä. 360-virtuaaliesityksen riinnalla käytetään
julkisia verkkosivija, kuten blogia tai avointa moodle-kurssia. Sisältönä
avautuu myös QR-koodien takaa.
3. HAVAINNOT
Mikä toimi, mikä ei
toiminut?
Ammattiopettajien ja yhteisten aineiden opettajien yhteistyö
sujui hyvin ja oli hyvin hedelmällistä. Integroinnin mahdollisuuksia nähtiin
runsaasti - vasta pieni osa ideoista ja suunnitelmista ehdittiin toteuttaa.
Laajan, neljä alaa kattavan kokonaisuuden hahmottaminen oli alussa melko
haasteellista mutta meneillään oleva hanke hyvin tuki ja aikataulutti monen eri
toimijan yhteistyöskentelyä. Kokonaisuuden lisäksi yksittäisten sisältöjen,
kuten videoiden teko vaati suunnittelua, kuvauksen ja editoinnin
asiantuntijuutta ja kaikkien tiivistä yhteistyötä.
Mitkä ovat seuraavat
kehitysaskeleet?
360-virtuaaliesitys on vasta valmistumassa, joten siitä
ei ole vielä käytännön kokemuksia. Mukana olleet opettajat ovat kuitenkin
innostuneita uudesta oppimisympäristöstä ja näkevät sen hyvänä lisänä paitsi
työssäoppimisen aikaisena mutta myös työssäoppimisjaksolle perehdyttävänä
työvälineenä.
Millaista palautetta sait pilotista opiskelijoilta ja/tai
työpaikkaohjaajilta, muilta opettajilta?
Tekijät, opettajat ja
suunnittelijat, ovat itse tyytyväisiä mutta opiskelijoiden palautetta saadaan
vasta myöhemmin kun sivusto valmistuu.
4. SUOSITUS
Kenelle
suosittelisit toimintamallia?
360-virtuaaliesitys sopisi kaikille
ammatillisille aloille. Alkukustannusten takia ympäristö kannattaakin hankkia
vähintään alakohtaisesti tai useamman alan yhteishankintana kuten tässä tehtiin.
360-virtuaaliesitys kannatta hankkia ostopalveluna. Hankerahoituksella ostimme
panoraama-kuvauksen, sivuston rakentamisen ja palvelintilan vuokran. Jatkossa
sivusto saatetaan siirtää omalle palvelimelle ja sitä voidaan päivittää myös
itse. Sisältöä voidaan laajentaa ja syventää paljon nyt tehdystä – nyt tehdyt
sisällöt toimivat esimerkkeinä mahdollisuuksista.
5. LISÄTIETOA
Koulutuskeskus Salpaus, suunnittelijat Erkki Brotkin ja Hanna Toijala
(projektipäällikkö).
Sähköpostit etuniimi.sukunimi(at)salpaus.fi
Alat, opettajat ja yritys/työssäoppimispaikka, jossa 360-kuvaukset
tehtiin.
Hiusala: Lehtori Karita Wallivaara. Salon Mazic, Lahti.
http://www.salonmazic.fi/
Sosiaali- ja terveysala: Opettaja Laura Laakkonen. Attendo hoivakoti Wellamo,
Lahti.
http://www.attendo.fi/Hoivakoti-Wellamo
Autoala: Lehtorit Taisto Uutela ja Tuomo Hemmilä. Varikko, J. Kärkkäinen
Oy, Lahti.
http://www.varikko.com/varikko-lahti/
Rakennusala: Opettaja Harri Kaija, lehtorit Sakari Kalliokoski ja Tapani
Sauramäki. Kariston työmaakoulu, Lahti.
http://www.salpaus.fi/rakennusala/kariston-tyomaakoulu-lahti/Sivut/default.aspx
Yhteiset aineet, kielet: Opettaja Maija Ihanainen.
Yhteiset aineet,
matematiikka, fysiikka, kemia: Opettaja Sanna Komulainen
Linkki
verkkosivuun, kuvaan, videoon tms.
360-virtuaaliesitys osoitteessa
http://bit.ly/virtuaalitop
Näyttää kyllä upealta, olisi kiva saada omallekin alalle.
VastaaPoistaJos palaute hyvää, voitaisiin yrittää saada muillekin aloille, ei iso raha jos toimii
PoistaValokuvaan voi tehdä pienimuotoisemmin samantyyppistä suomalaisella some-työkalulla: ks. thinglink.com
VastaaPoista