Käytimme blogia työvaltaisen oppimisen prosessien portfoliona, -oppimispäiväkirjana ja tehtävien palautusalustana.Pedagoginen tavoite on oppia käyttämään sähköistä alustaa oppimispäiväkirjana tai –porfoliona. Lisäksi yksi viimeaikana tullut tavoite on ollut atto-opintojen ja ammattiopintojen integrointi; opiskelijat ovat tehneet myös englannin tehtäviä blogiin.
Oppimisprosessi eteni seuraavasti:
a.
Ohjaajan osallistui blogikoulutukseen
b.
Ohjaaja perehdytti yhden opiskelijan
blogityöskentelyyn
c.
Ohjaaja perehdytti opettajan
d.
Opettajan ja ohjaajan antama perehdytys
opiskelijoille blogiin, opinnäytteeseen ja portfoliotyöskentelyyn sekä näiden
integrointiin
e.
Blogeista keskustelu sekä tietosuojasta ja
yksityisyydensuojasta keskustelu opettajan johdolla ryhmässä
f.
Opiskelijat päättivät kukin millaisen blogin ja
mihin tarkoitukseen he sen avaavat
g.
Blogien avaaminen ja opetushenkilökunnan
kutsuminen blogien lukijaksi
h.
Atto-opettajien informointi avatuista
opiskelijablogeista ja niiden käyttömahdollisuuksista
i.
Blogityöskentelyn tukeminen opetushenkilökunnan
puolelta ja erityinen tuki aloitukseen sitä tarvitseville
j.
Blogityöskentelyn aloitus; joillakin
opiskelijoilla blogi yhtä tarkoitusta varten, joillakin useampaa
opiskelutavoitetta ja –tehtävää varten
k.
Erityisen tuen antaminen blogityöskentelyyn sitä
tarvitseville opiskelijoille
l.
Väliarviointi blogiin, opinnäytteeseen ja
portfoliotyöskentelyyn opettajan johdolla ryhmässä
m.
Blogityöskentelyn jatkamisen rohkaiseminen
opetushenkilökunnan puolelta
n.
Blogin arviointi ja sinne kerätyn dokumentaation
hyödyntäminen yhden työelämän edustajan kanssa (opiskelijan työssäoppimista
arvioitaessa)
o.
Palautteen antaminen blogeista kaikille
opiskelijoille (opettaja antoi palautetta suoraan blogiin)
p.
Blogityöskentelyn yksilöllisen oppimispolun
ohjaus
q.
Mobiililaitteiden hankinnan tiedustelu
oppilaitoksesta: ei saatu vuoden 2014 puolella
r.
Tanssianalyysin tehtävänanto ja tehtävän
palautus blogin muodossa (opettaja antoi)
s.
Tanssianalyysin tehtävänannon syventäminen sekä
opiskelijoiden rohkaiseminen käyttää videolinkkejä blogeissa
t.
Väliarviointikeskustelu blogityöskentelystä
opettajan johdolla
u.
Blogityöskentelyn jatkaminen, saavutettujen
taitojen varmistaminen sekä uusien
opettelu
Opetushenkilökunta ohjasi
opiskelijoita joko osana ammattiaineiden tuntia (ryhmäohjaus) tai ylimääräisenä
työnä (yksilöohjaus , ohjaus verkossa tai projektin tehtävien suunnittelu).
Seuraavat kehitysaskeleet ovat
seuraavat:
a.
Syvennetään osaamista: mihin kaikkeen blogia voi
käyttää
b.
Annetaan opettajan toimesta tehtäviä jotka
valmistavat työssäoppimisen dokumentointiin ja oppimispäiväkirjan pitämiseen
seuraavan työssäoppimisen aikana
c.
Opiskelijoiden palautteesta: Aluksi palaute oli
joidenkin puolelta kriittistä ja tuli paljon miksi-kysymyksiä. Väliarviointi
oli ensiarvoisen tärkeää pitää 2 kertaa: Siinä käytiin läpi opiskelijoita
askarruttavia kysymyksiä ja pohdittiin ratkaisuja. Se voimaannutti
opiskelijoita ja rohkaisi jatkamaan. Marraskuussa 2014 blogit olivat jo
kaikille itsestäänselvyys ja intoa riitti.
d.
Suosittelen toimintamallia erityistä tukea
vaativan opiskelijan ohjaukseen: Näen jo nyt kuinka blogin hyödyntäminen osallistaa,
valtaistaa ja voimauttaa sekä ennen kaikkea innostaa kuvailemaan,
dokumentoimaan ja kertomaan erilaisista ammattilaiseksi kasvamisen
prosesseista.
e.
Mobiililaitteiden hankinta opiskelijakäyttöön
toivoakseni kevätlukukauden 2015 alussa
14.11.2014
Jari Karttunen, lehtori, tanssialan perustutkinto, Keskuspuiston ammattiopisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti