MITÄ
Pedagogisena tavoitteena on
ryhmän motivointi, ryhmähengen ylläpito, ammatillisten kokemusten jakaminen,
ryhmäyttäminen ja vertaistukeminen.
Ryhmän toimintaa
aktivoidaan viikkotehtävillä ja yleisistä asioista tiedottamisella.
Ammatillisia kokemuksia jaetaan omilla Facebook-julkaisuilla sekä
viikkotehtävillä. Julkaisuista koostuu opiskelijalle päiväkirja, jonka avulla
hän voi esitellä työssäoppimistaan koululla muulle ryhmälle.
MITEN
Kukin opiskelija laittaa
vuorollaan Facebookiin kysymyksen liittyen työssäoppimiseen. Jokainen
opiskelija vastaa kysymykseen viikon kuluessa ja opettajakin
kommentoi sekä ohjaa tarvittaessa. Opettaja ilmoittaa viikon aluksi kuka opiskelijoista on kysymysvuorossa. Peruskoulupohjaisissa ryhmissä opettaja laittaa kysymykset opiskelijoille viikoittain Facebookiin. Suurin osa opiskelijoista käyttää omaa älylaitettaan ja osalla on käytössään koulun iPad mini.
kommentoi sekä ohjaa tarvittaessa. Opettaja ilmoittaa viikon aluksi kuka opiskelijoista on kysymysvuorossa. Peruskoulupohjaisissa ryhmissä opettaja laittaa kysymykset opiskelijoille viikoittain Facebookiin. Suurin osa opiskelijoista käyttää omaa älylaitettaan ja osalla on käytössään koulun iPad mini.
Työssäoppimisen aikana
opettajan ja ryhmän kommunikointi on aktiivista. Tarvittaessa opettaja voi
reagoida nopeasti opiskelijoiden kysymyksiin ja opiskelijat voivat myös vastata
toisilleen. Työprosessien tallentaminen viikoittain sanoin ja kuvin auttaa
opiskelijaa havainnoimaan oppimisprosessiaan. Entinen paperinen päiväkirja oli
tätä kankeampi ja opiskelijoille työläämpi.
Esimerkki
viikkokysymyksestä:
Missä taidoissa koet työssäoppimisen aikana kehittyneesi eniten?
asiakaspalvelussa.
Luonnonmateriaalien käsittely, sorminäppäryys.
Erilaisissa korjausompeluissa ja silkin käsittelyssä varmaan tähän mennessä
Saumurin käytössä, hankalien materiaalien leikkuussa/ompelussa (sifonki,
silkki, ohut kreppi…).
Pitkien reunojen huolitteluissa ja pitkien saumojen ja käänteiden
ompelussa.
Itse olen oppinut eniten uutta kaupan puolella työskennellessä. Myös
sovitusmuutosten neulaaminen sujuu sukkelammin.
Varmaan ylipäätään työn laatu on parantunut, ja nyt tulee nopeammin
siistimpää.
luultavasti ompeluvarmuudessa
En osaa sanoa missä eniten, mutta olen saanut mukavasti kertailtua
yleisesti kaikkia koulussa käytyjä perusjuttuja kuten paitapuseron, housut ja
hamekin on tulossa
Yleisesti tarkkuudessa varmaankin
HAVAINNOT
Facebook on osalle
opiskelijoista luontevampi keskustelukanava kuin toisille. Opettajan täytyy
osaa opiskelijoista kannustaa enemmän. Kaikki ovat lähteneet mukaan rohkeasti
ja positiivisesti. Facebook täytyy tehdä opiskelijoille riittävän tutuksi jo
hyvissä ajoin ennen työssäoppimisen alkua, jotta kynnys kommunikoinnille olisi
työssäoppimisen aikana mahdollisimman matala.
Facebook on ollut
suurimmalle osalle opiskelijoista tuttu väline ja he ottaneet uudet menetelmät
ja laitteet innolla vastaan. Työpaikkaohjaajat pitivät menetelmiä nykyaikaisina
ja ovat antaneet opiskelijoiden ottaa valokuvia tekemistään töistä.
Kaikille oppilaille tulisi
mahdollistaa laitteet ja myös sim:korttit, jotta he voivat päivittää
valokuviaan reaaliaikaisesti Facebookiin.
SUOSITUS
Kaikille ryhmille.
LISÄTIETOA
Stadin ammattiopisto, Tekstiili- ja vaatetusosasto, Noora Ihalainen, Soile Kuuri, Raija Mäkelä ja Anu Kaukola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti