Aiempina vuosina yksittäiset kiinteistöpalvelualan opiskelijat ovat
kirjoittaneet blogeja työssäoppimisjaksojensa aikana. Tänä syksynä
ryhmänohjaaja ja äidinkielenopettaja päättivät yhdessä, että koko valmistuva
Kipa-ryhmä kirjoittaa viimeisenä opiskeluvuonnaan blogeja. Idea on raportoida
lähinnä työssäoppimisjaksosta blogimuodossa, mutta samalla opiskelijalle
rakentuu portfolio, joka toimii myös opinnäytteenä ja opinnäyteraporttina.
Välineeksi valitsimme Bloggerin, koska monella on Google-tili jo valmiina
ja Googlen palvelut ovat melko tuttuja. Toisaalta Blogger on varsin
helppokäyttöinen vasta-alkajallekin.
Aloitimme blogien teon niin, että tapasimme koko ryhmä, ryhmänohjaaja,
äidinkielenopettaja ja hankevastaava kerran. Keskustelimme blogeista ja
työnhausta, ja kaikki loivat itselleen blogin. Blogiin kirjoitettiin myös
esittelyteksti itsestä. Tämän jälkeen oli ajatuksena, että kaikki alkavat
itsenäisesti kirjoittaa blogiinsa. Ensimmäisen tapaamiskerran jälkeen osa
ryhmän opiskelijoista lähti TOP-jaksolle. Saman tien sovittiin myös toinen
tapaamiskerta, jolla blogeihin tutustuttaisiin tarkemmin. Tälle kerralle
tulivat mukaan vain koulussa olijat, ja he kirjoittivat lyhyet raportit
koulussa sillä viikolla tekemistään tehtävistä. Latasimme myös Blogger-appseja
älypuhelimiin.
TOP-jaksolla olijat eivät kuitenkaan aloittaneet vielä itsenäisesti blogin
kirjoittamista, joten sovittiin kolmas tapaamiskerta, johon kaikki osallistuivat.
Blogeja päivitettiin sekä tietokoneella että kännyköillä. Tässä tapaamisessa kävi
myös ilmi, että eräs TOP-jaksolla olija oli unohtanut Google-salasanansa, ja
raporttia olikin kirjoitettu itsenäisesti Wordilla. Päädyimme luomaan uuden
blogin ja siirtämään materiaalin sinne.
Tällä ryhmällä alkaa äidinkielen kurssi joulukuun alussa. Ajatuksena on,
että äidinkielen tunnit käytetään lähinnä blogityöskentelyyn ja taitoja hiotaan
entisestään. Myös TOP-jaksolla olijat osallistuvat osalle äidinkielen
tunneista, jotta taidot kasvaisivat, mutta tarkoitus on, että jokainen
opiskelija oppii ajan kanssa itsenäisesti kirjoittamaan blogitekstejä ja
hyödyntämään blogia raportointivälineenä.
saminkiinteistotop.blogspot.fi
ristonkiinteistotop2.blogspot.fi
Case: TOP-blogi opinnäytteenä - tanssiala
Tanssijat hakeutuvat Keskuspuiston ammattiopiston jälkeen usein
jatkokoulutukseen, ja tästä syystä tanssialalla on tähän asti kirjoitettu
hyvinkin perinteisiä opinnäyteraportteja. Tänä vuonna tilanne muuttui nopeasti,
sillä äidinkielen viimeinen kurssi onkin opiskelijoilla jo toisena (eikä siis
vasta kolmantena) vuonna. Osa opiskelijoista tarvitsee kuitenkin paljon tukea
ja ohjausta opinnäytteensä raportoimisessa.
Samaan aikaan tanssialan opetushenkilökunta innostui sosiaalisesta
mediasta ja itsensä markkinoimisesta sosiaalisen median keinoin. Päätimme, että
opiskelijat aloittavat toisen opiskeluvuoden aikana blogien pitämisen
Bloggerissa, johon päädyimme hyvän käytettävyyden vuoksi. Blogista on tarkoitus
koota portfolio, johon raportoidaan niin työssäoppimisjaksot kuin yhteiset ja
omat tanssiprojektitkin. Niille, joiden rahkeet riittävät itsenäiseen
perinteisen opinnäyteraportin kirjoittamiseen, blogi voi olla myös
opinnäyteprosessin kuvauksen apuväline ja tuki, mutta sellaisenaankin se
riittää portfoliomuotoiseksi opinnäytteeksi.
Syksyn 2014 aikana yksi opiskelija aloitti oman blogin tekemisen – muut
seuraavat perässä joulukuussa, kun äidinkielen viimeinen kurssi alkaa.
Työskentely aloitettiin niin, että yhdellä tapaamiskerralla opiskelija perusti
blogin ja tutustui sen käyttöön. Samalla tanssialan ohjaaja perehtyi Bloggerin
käyttöön. Tämän jälkeen opiskelija on itse ja ohjaajan avustuksella päivittänyt
materiaalia blogiin. Koska kyseinen opiskelija on ollut koko syksyn koululla,
on blogin sisällöstä puhuttu kasvokkain. Jatkossa tarkoitus on hyödyntää
kommenttikenttää etäohjauksessa. Opiskelija halusi blogistaan yksityisen, joten
kommenttikenttä sopii tällaiseen tarkoitukseen hyvin.
Karoliina Oksanen, äidinkielen opettaja
Keskuspuiston ammattiopisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti