Pilotissa käytettiin Blogger-blogialustaa sekä Google
Formsia sähköisinä oppimisympäristöinä ja työssäoppimisen yhteydenpidon,
raportoinnin ja ohjauksen välineenä. Bloggeria ja Formsia käytettiin
rinnakkain, jotta jokaiselle opiskelijalle löydettiin sopiva menetelmä.
Opiskelijat raportoivat työssäoppimisestaan päivittäin joko blogiin tai Google
Formsiin. Opiskelijoilla oli käytettävissä tabletteja sekä tietokoneita, mutta
pääsääntöisesti opiskelijat halusivat käyttää omia älypuhelimiaan. Pilotin
tavoitteena oli opiskelijoiden työssäoppimisen reflektoinnin kehittäminen ja
oppimisen näkyväksi tekeminen.
Ennen työssäoppimisen alkua opiskelijoille annettiin
käyttöön tabletit ja heidät perehdytettiin niiden käyttöön. Vaihtoehtoina oli
käyttää työssäoppimisen raportoinnissa joko blogia tai Google Formsia. Google
Formsin käyttöä varten opettaja kehitti sovelluksen, jolla opiskelijat pääsivät
suoraan täyttämään ja lähettämään työssäoppimisen päiväraporttinsa Google
Formsiin. Formsissa opiskelijoiden päiväraportit olivat opettajan nähtävissä. Työssäoppimisen
aikainen yhteydenpito ja opettajan antama palaute hoidettiin pääsääntöisesti blogien
kautta; Formsin käyttäjiin pidettiin yhteyttä perinteisemmin puhelimitse ja
tekstiviestitse.
Työssäoppimispaikoilla pilottiin suhtauduttiin
positiivisesti. Kaikkien työpaikkojen kanssa sovittiin bloggaamisesta ja siitä,
että blogit ovat suljettuja. Opiskelijat itse tiedottivat blogeista ja niiden
käyttötarkoituksesta sekä kysyivät luvat työpaikoilta. Suljetun blogin
pitämistä ei kielletty missään työssäoppimispaikassa, mutta joissakin paikoissa
kuvaaminen ei ollut sallittua. Niissä paikoissa opiskelijat käyttivät
pääsääntöisesti pelkkää Formsia.
Sekä työssäoppimisblogit että Google Forms helpottivat
työssäoppimisjaksojen arviointia, sillä ne pitivät opettajan ajan tasalla
siitä, miten työssäoppiminen sujui ja mitä työtehtäviä opiskelijat tekivät.
Blogista oli hyötyä myös niissä tilanteissa, kun työssäoppimisessa ilmeni
ongelmia, ja ongelmiin pystyttiin puuttumaan heti. Blogit tukivat opettajaa
myös opintokokonaisuuksien arvioinnissa.
Palaute opiskelijoilta oli vaihtelevaa. Valtaosan
mielestä kokeilu oli ihan hyvä juttu, osa ei pitänyt siitä lainkaan. Kukaan
opiskelijoista ei kuitenkaan erityisemmin innostunut kokeilusta ja heidän oli
hankala nähdä blogiin tai Formsiin raportoinnin hyötyjä.
Pilotti onnistui kokonaisuutena hyvin ja tarkoitus on
jatkaa edelleen. Formaatti toimii lähes jokaiselle opiskelijalle, mutta
motivaatio toimintaan täytyy olla. Opiskelijoiden perehdytys ja motivointi
täytyy aloittaa jo hyvissä ajoin ennen työssäoppimista. Formsin sovellusta voisi kehittää edelleen, mutta ei
ole prioriteettilistalla ensimmäisenä.
Tällä alalla mobiiliuden lisäarvo liittyy lähinnä
työssäoppimiseen, sillä opiskelu tapahtuu muutenkin pitkälti tietokoneella.Tabletteja tai muita älylaitteita ei välttämättä tarvitse
hankkia varta vasten, sillä opiskelijoilla pääsääntöisesti on omat laitteet,
joita he ensisijaisesti haluavat käyttää.
Blogi ja Forms yhdistettynä sopii kenelle tahansa
opiskelijalle, perehtyminen vain täytyy aloittaa ajoissa. Opiskelijat hyötyvät,
osa enemmän osa vähemmän, mutta kokonaisuutena työssäoppimisen reflektointia
tapahtuu paljon enemmän kuin ns. normaalissa top-ohjauksessa. Malli ei
työllistä opettajaa normaalia enempää, sillä yhteydenpito työssäoppimisjaksolla
kuuluu joka tapauksessa työtehtäviin. Päivittäinen yhteydenpito helpottuu, kun
opettajan ei aina tarvitse itse olla aktiivinen yhteydenottaja, vaan opiskelija
on yhteydessä opettajaan.
Keskuspuiston ammattiopisto
Kimmo Kotro ja Janne Mähönen
tieto- ja tietoliikennetekniikka
Hieno Google Forms. Onko tästä sähköistä esimerkkiä nettiympäristössä?
VastaaPoistaSaako opiskelija Google Formsiin tekemistään postauksista koosteen itselleen?
VastaaPoistaOnko Android-applikaatio saatavilla?
VastaaPoistaHyviä ajatuksia sovellettavaksi omien erityisopiskelijoiden kanssa.
VastaaPoista