Lyhytlinkki: urly.fi/jnl
1. Mitä?
Koulutuskeskus Salpauksen
luonto-ohjaajien koulutukseen kuuluvan työssäoppimisen ohjaaminen on jo pitkään
ollut haastavaa. Työssäoppimispaikat sijaitsevat usein niin kaukana
oppilaitoksesta, ettei ohjauskäyntien tekeminen ole mahdollista.
Luonto-ohjaajan työ tapahtuu pääosin ulkona ja asiakasryhmien kanssa, joten
puhelimellakin opiskelijat ja työpaikkaohjaajat tavoittaa vaihtelevasti.
Opettajat ovat kokeneet, että tiedon saaminen opiskelijan oppimisesta ja työn
onnistumisesta työssäoppimisjakson aikana on vaikeaa. On hankalaa osata kysyä
oikeita asioita, kun työssäoppimispaikka on itsellekin tuttu vain nettisivujen
ja puhelinkeskustelujen kautta.
Uuden haasteen
työssäoppimisen ohjaukseen ovat tuoneet opiskelijoiden yhä yksilöllisemmät
opintopolut. Moni esim. suorittaa työssäoppimista lähiopetuksen lomassa (esim.
iltaisin, viikonloppuisin ja loma-aikoina). Pienistä murusista pitkällä
aikavälillä kertyvän työssäoppimisjakson seuraaminen edellyttää hyviä
ohjaustyökaluja. Tällaisia lähdin etsimään ToPo –hankkeen kautta.
2. Miten?
Hankkeen yhteydessä
käytin kahden syksyllä 2014 aloittaneen luonto-ohjaajaopiskelijan työssäoppimisjaksojen
ohjaamisessa Blogger –alustalle rakennettuja blogeja. Opiskelijat saivat blogin
pitämistä varten käyttöönsä Päijät-Hämeen maaseutusäätiön avustuksella hankitut
Samsung Galaxy Note 3 –älypuhelimet, joissa on oppilaitoksen hankkimat dataliittymät
(puhelut ja tekstiviestit eivät onnistu, esim. sähköpostin ja netin käyttö on
opiskelijalle ilmaista).
Pedagoginen tavoite kokeilulle oli tukea työssäoppimisen aikaista oppimisprosessia ja parantaa opiskelijan saamaa ohjausta. Toisen opiskelijan kohdalla tavoitteena oli myös tarjota mahdollisuus suorittaa äidinkielen kursseja joustavasti integroituna työssäoppimisjaksoon.
Pedagoginen tavoite kokeilulle oli tukea työssäoppimisen aikaista oppimisprosessia ja parantaa opiskelijan saamaa ohjausta. Toisen opiskelijan kohdalla tavoitteena oli myös tarjota mahdollisuus suorittaa äidinkielen kursseja joustavasti integroituna työssäoppimisjaksoon.
Kokeiluun osallistuvat
opiskelijat valitsin heti elokuussa uuden luonto-ohjaajaryhmän aloitettua.
Molemmille tehtiin joustavat työssäoppimissopimukset heti opintojen alussa.
Opiskelija 1: siirtyi Salpaukseen toisesta saman alan oppilaitoksesta, jossa oli
aloittanut tutkinnon suorittamisen näyttötutkintona. Opiskelija oli jo ollut
työssäoppimassa, jatkoimme sopimusta samaan paikkaan.
Opiskelija 1 suorittaa työssäoppimisjaksoa muun koulun ohella ohjaten islanninhevosretkiä ja tehden tallitöitä |
Opiskelija 2 suorittaa työssäoppimisjaksoa muun koulutuksen lomassa paikallisessa melontaseurassa lasten harjoittelua ohjaten |
Opiskelija 2: siirtyi Salpaukseen lukio-opinnoista. Oli solmimassa työsuhdetta, joka tarjosi paljon oppimisen mahdollisuuksia myös luonto-ohjaajan ammattiin. Päätimme hyödyntää työn myös työssäoppimisena.
Ohjausprosessi:
- Keskustelut opiskelijoiden kanssa blogin käytön eduista työssäoppimisjakson ohjauksessa. Sopimus kokeiluun osallistumisesta.
- Blogipohjien luominen ja blogin käyttökoulutus. Loin pohjat valmiiksi, muokkasimme kummankin opiskelijan kanssa sopivaksi/mieleiseksi juuri hänelle. Tutustuimme blogin perustoimintoihin ja siinä julkaisemiseen. Keskustelimme siitä, mitä blogissa kannattaa ja toisaalta ei voi julkaista sekä julkisuuden rajoittamisesta. Sovimme, että sekä opettaja että opiskelija ovat blogissa ylläpitäjinä, jotta molemmat pääsevät käsiksi kaikkiin teksteihin ja voivat muokata esim. yhteisiä luonnoksia.
- Mobiililaitteiden käyttöönotto. Opiskelijat allekirjoittivat mobiililaitteiden käyttösopimuksen ja saivat käyttöönsä koulun älypuhelimet. Kumpikaan ei tarvinnut ohjausta laitteen käyttöön, vaan he ottivat laitteen haltuunsa itse kokeilemalla.
Blogin käyttöönotto ohjaustyökaluna:
Ote opiskelija1:n blogista
tekstistä, jossa hän pohtii, miten syntyy laadukas islanninhevosretki |
Ote opiskelija 2:n blogista - koulun luontoliikuntakurssin melontapäivästä |
Ohjauksen ajoitus ja toteutus:
- Luen blogitekstejä vähintään viikoittain, annan palautetta joko suullisesti tai esim. Messengerin kautta
- Äidinkielen opettaja luki tekstejä ja antoi palautetta sähköpostilla
- Teknisten ongelmien ratkaisu yhdessä esim. oppituntien tauoilla
3. Havainnot
Opiskelijan ääni kuuluviin!
Yksi tärkeimmistä
oivalluksista oli, miten suuri osa opiskelijoiden ajattelusta, tunteista ja
toiveista jää luokkaopetuksessa opettajan puheen jalkoihin. Bloggaaminen antaa
opiskelijalle mahdollisuuden kertoa ajatuksistaan ja oppimisestaan omalla
äänellään ja kaikessa rauhassa. Luokkatilanteissa on vähän aikaa opiskelijan
kohtaamiseen. Työssäoppimisen ohjauskäynneilläkään ei yleensä ole tilaisuutta
rentoon keskusteluun. Olin iloisesti yllättynyt siitä avoimuudesta ja
rikkaudesta, jolla opiskelijat kuvasivat ajatuksiaan ja kokemuksiaan.
Toisaalta blogiin alkoi toisen opiskelijan tapauksessa ilmestyä liiankin henkilökohtaista tekstiä. Sovimme silloin, että opiskelija luo toisen, päiväkirjamaisen blogin yksityiskäyttöönsä ja jatkaa opiskeluihin liittyviä pohdintoja yhteisessä blogissamme. Yksityisen ja julkisen välisiä rajoja jouduttiin siis hieman käymään selviksi.
Toisaalta blogiin alkoi toisen opiskelijan tapauksessa ilmestyä liiankin henkilökohtaista tekstiä. Sovimme silloin, että opiskelija luo toisen, päiväkirjamaisen blogin yksityiskäyttöönsä ja jatkaa opiskeluihin liittyviä pohdintoja yhteisessä blogissamme. Yksityisen ja julkisen välisiä rajoja jouduttiin siis hieman käymään selviksi.
Mobiililaite ei paljon houkuta.
Hankimme opiskelijoiden
käyttöön mielestämme hienoja älypuhelimia, joissa on esim. laadukkaat kamerat.
Olin jopa vähän kateellinen, sillä henkilöstö ei voi valita työpuhelimekseen
läheskään yhtä hyviä laitteita. ToPo –hankkeeseen osallistuneet kaksi opiskelijaa
”huolivat” oppilaitoksen älypuhelimet käyttöönsä, mutta moni muu on niistä
kieltäytynyt. Osa haluaa mielummin käyttää omaa, tuttua laitettaan, joku ei
halua koskeakaan Android –käyttöjärjestelmällä varustettuihin laitteisiin.
Motivaatio oman oppimisblogin pitämiseen löytyy siis pääosin muualta kuin siitä, että voi saada käyttöönsä ”hienon” laitteen. Kysyessäni, miten hyvin koululta saatu älypuhelin on soveltunut bloggaamiseen, toinen opiskelijoista vastasi: ”Ihan surkee, on siitä ollut tosi vähän hyötyä. Ennemmin vedenkestävä extreme kamera.”
Motivaatio oman oppimisblogin pitämiseen löytyy siis pääosin muualta kuin siitä, että voi saada käyttöönsä ”hienon” laitteen. Kysyessäni, miten hyvin koululta saatu älypuhelin on soveltunut bloggaamiseen, toinen opiskelijoista vastasi: ”Ihan surkee, on siitä ollut tosi vähän hyötyä. Ennemmin vedenkestävä extreme kamera.”
Blogi ei taivu kaikkeen
Äidinkielen
kurssitehtävien palauttaminen blogin kautta tuntui aluksi mielekkäältä, koska
opiskelijan oli tarkoitus koota blogiin mahdollisimman paljon opintoihinsa
liittyvää materiaalia. Esim. CV:n julkaiseminen blogissa oli kuitenkin
hankalaa, koska blogipohjan tekstinkäsittelyominaisuudet ovat rajalliset eikä
kaikkia äidinkielessä vaadittuja muotoiluja voinut siihen tehdä.
Blogin on hyvä olla strukturoitu
Työssäoppimispaikalla
rutiinit vievät usein työssäoppijan mennessään. Pian onkin tunnit lusittu ja
jakso päättymässä – saavutettiinko tavoitteet? Jotta blogista olisi tässä
suhteessa apua, sen on mielestäni hyvä olla strukturoitu. Blogiin kannattaa
siis luoda esim. tekstipohjia, jotka ohjaavat opiskelijan kirjoittamista ja
kuvaamista. Tästä on paljon apua esimerkiksi ammattiosaamisen näyttöön
valmistauduttaessa. Tietty etenevä rakenne blogissa auttaa opiskelijaa myös
hahmottamaan, millaisia oppimistavoitteita tähän työssäoppimisjaksoon kuuluu ja
millä tavoin niitä kohti voisi pyrkiä. Vielä en ole tämän kokeilun puitteissa
ihan tähän päässyt.
Struktuuri varmaankin
auttaa myös tottumattomia kirjoittajia tarttumaan työhön. On helpompi vastailla
opettajan kysymyksiin kuin keksiä itse kerrottavaa. Toinen opiskelijoistani kertoi, millaista ohjausta toivoisi opettajalta: ”Kertomalla kaikki blogin toimintaperusteet, antaa kysymyksiä ja suoraan palaute, joka tekstin jälkeen.”
Jatkokäyttö
Blogien käyttö
luonto-ohjaajien koulutuksessa on laajenemassa. Koen, että ne sopivat erittäin
hyvin osaamisperusteisuuden viemiseen käytäntöön. Kun opettaja ei enää kulje
yhtä ja samaa oppimispolkua koko ryhmän kanssa, oppimisen ja osaamisen
dokumentointiin tarvitaan lisää helppoja, eläviä, joustavia, yksilöllisiä
välineitä. Toivoisin voivani kytkeä blogit kehitteillä olevaan luonto-ohjaajan
osaamispassiin, joka toimisi oppimisen ja osaamisen arvioinnin apuvälineenä.
Kokeiluun osallistuneiden
kahden opiskelijan lisäksi ainakin kolme uutta bloggaria on parhaillaan
aloittamassa työssäoppimisjaksonsa. Kokeiluun osallistuneiden mielestä blogin pitäminen auttaa itseäkin muistamaan myöhemmin, mitä kaikkea on tehnyt ja millainen tunnelma itsellä on ollut.
Pohdinnan alla on myös
ryhmän yhteisten blogien kokeileminen. Tiimioppiminen on tullut vahvasti mukaan
luontoalan koulutukseen. Yhteinen blogi oppiville tiimeille voisi auttaa tiedon
rakentamisessa yhteisten käytännön kokemusten pohjalta. Esimerkiksi
NY-yrityksen asiakaskeikoista voisi kukin vuorollaan tehdä yhteenvedon blogiin
toisten luettavaksi. Nämä pohdinnat voisi avata seuraavan vuoden NY-yrittäjien
luettavaksi, mikä tukisi yhteisten käytäntöjen muodostumista ja perinteen
siirtämistä eri vuosikurssien välillä. Sekä tietysti oppimista.
4. Suositus
Suosittelisin
strukturoitua blogia yksilöllisten oppimispolkujen ohjaamisen työkaluksi.
Mielestäni blogin kautta on saatavilla tärkeää tietoa opiskelijan kehityksestä
ja haasteista hänen polullaan ja siten ohjaaminen helpottuu. Uskon, että myös
opiskelijat saavat blogin myötä perspektiiviä omaan oppimiseensa ja oppimisesta
työssäoppimisjaksoilla tulee tavoitteellisempaa.
Blogi on pienen opettelun jälkeen helposti hallittava työkalu sekä opettajalle että opiskelijalle ja sen käyttäminen mobiilisti on vaivatonta. Minulla ei vielä ole kokemusta blogin käytöstä kirjoittamista vieroksuvien opiskelijoiden kanssa, mutta kuvia hekin ovat jo luvanneet julkaista.
Blogi on pienen opettelun jälkeen helposti hallittava työkalu sekä opettajalle että opiskelijalle ja sen käyttäminen mobiilisti on vaivatonta. Minulla ei vielä ole kokemusta blogin käytöstä kirjoittamista vieroksuvien opiskelijoiden kanssa, mutta kuvia hekin ovat jo luvanneet julkaista.
5. Lisätietoja
Koulutuskeskus Salpaus,
Hanna Salminen, Luonnonvara-ala, luonto- ja ympäristöalan perustutkinto,
luonto-ohjaajan koulutus. Työssäoppimispaikat: Vaellustalli Toreson,
Vesisamoilijat ry.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti