MITÄ
Lähihoitajaopiskelijoiden Kasvun tukemisen ja ohjauksen
tutkinnon osan työssäoppimisen arvioinnissa käytettiin videoneuvotteluohjelma
Adobe Connectia. Videoyhteydellä
arviointiin neljän aikuisopiskelijan työssäoppiminen.
Tavoitteena oli hyödyntää opiskelijoiden jo hallitsemaa
videoyhteyden käyttöä opiskelussa myös työssäoppimiseen, koska olimme saaneet
palautetta sen soveltuvuudesta työssäoppimiseen aiemmin samaa ohjelmaa
opiskelussaan käyttäneiltä opiskelijoilta.
MITEN
Adobe Connectia oli käytetty opiskelijoiden opetuksessa noin
kaksi päivää viikossa koko valmistavan koulutuksen ajan, joten he osasivat
käyttää laitteita ja ohjelmaa. Työssäoppimispaikoilla ei ollut soveltuvia
laitteita eikä mahdollisuutta Internetyhteyteen, joten opiskelijat veivät oman
kannettavan tietokoneensa työssäoppimispaikalle ja käyttivät oman puhelimensa
datayhteyttä. Opiskelijat myös huolehtivat oman ohjaajansa perehdyttämisestä
tilanteeseen.
Ohjelman käyttö oli yksinkertaista. Opettaja huolehti
neuvottelun teknisestä etenemisestä, kuten avasi yhteyden ja antoi webkameran
ja mikrofonin käyttöoikeudet osallistujille. Näissä tilanteissa käytettiin
työssäoppimispaikalla vain yhtä laitetta. Opiskelija ja työpaikkaohjaaja olivat
siis samalla koneella.
![]() |
Tässä arvioinnissa sekä opiskelijalla että opettajalla oli kuulokemikrofonin sijaan pöytämikrofoni. |
Opettaja laittoi näkyville opiskelijan asettamat omat
tavoitteet sekä tutkinnon osan arvioinnin kohteet. Tavoitteet ja niiden toteutuminen käytiin
läpi siten, että opiskelija kertoi itse oman arviointinsa ja sen jälkeen
työpaikkaohjaaja. Lopuksi tarkistettiin vielä tutkinnon osan kriteereistä
arvioinnin kohteiden mukainen osaaminen.
HAVAINNOT
Niin opiskelijoilta kuin työpaikkaohjaajilta kysyttiin,
haluavatko he, että arviointi toteutetaan tällä tavalla. Pilotissa mukana
olleet opiskelijat olivat kiinnostuneita ja heillä oli mahdollisuus viedä oma
laitteensa työssäoppimispaikalle. Kaikille työpaikkaohjaajille tämä oli uusi
kokemus, mutta he suhtautuivat kiinnostuneesti asiaan. Videoneuvotteluun
osallistuminen (opiskelija ja työpaikkaohjaaja) ei ole vaikeaa, kun opettaja
huolehtii yhteyden ottamisesta ja työkalujen käytöstä.
Mikäli työssäoppimispaikka sijaitsee kaukana
oppilaitoksesta, videoyhteyden käyttö työssäoppimisen ohjauksessa mahdollistaa
opettajan ohjauksen useammin. Tässä pilotissa käytettiin Adobe Connectia. mutta
on myös tarjolla myös muita ohjelmia mm. Skype. Videoyhteyden käyttö säästää
aikaa ja kustannuksia, kun opettajan ei tarvitse matkustaa työssäoppimispaikalle.
Adobe Connect ei vaadi ohjelman asentamista koneelle (kuten Skype). Oppilaitos
hankkii ohjelman ja ilmoittaa osoitteen, jossa neuvottelu käydään.
Videoneuvottelu edellyttää, että työssäoppimispaikalla on Internetyhteydet ja
tietokone, jossa on webkamera ja kuulokemikrofoni/tai pöytämikrofoni.
Vaihtoehtoisesti opiskelija voi käyttää omaa mobiililaitettaan, kännykkää tai
kannettavaa tietokonetta ja omaa datayhteyttään, kuten tässä pilotissa tehtiin.
Videoneuvottelun aikana on myös mahdollista, että opiskelija
tuo itse esille tavoitteensa ja arviointinsa myös kirjallisesti sekä ohjaajan
arvioinnin. Tällöin opettaja antaa opiskelijalle esittelijän oikeudet ja
opiskelija hakee tarvittavat tiedostot koneeltaan.
SUOSITUS
Videoyhteyttä kannattaa hyödyntää työssäoppimisen
ohjauksessa ja arvioinnissa niin nuorilla kuin aikuisillakin. Adobe Connectia
käyttäviltä opiskelijoilta pyydetään säännöllisesti palautetta ja palautteissa oli
myös noussut esiin sen soveltuvuus työssäoppimiseen.
Opiskelijoiden ajatuksia videoyhteyden soveltuvuudesta
työssäoppimisen ohjaukseen:
”Voisihan siellä pitää jonkun "palaverin", jos
jollain on huolia. Viime työssäoppimisessa monella oli paljon ongelmia ja
keinot olivat vähissä. Ehkä tämän tyylisissä tapauksissa olisi hyvä saada opastusta.”
”Yhteistunteja voisi pitää työssäoppimisen aikana esimerkiksi
aamusta. Opiskelijat voisivat kysyä opettajalta jos on jotain työssäoppimiseen
liittyvää ja työkokemuksien vaihtoon. Toisten opiskelijoiden tapaaminen
työssäoppimisen aikana voisi olla kannustavaa ja myös voi tulla mieleen enemmän
kysymyksiä, kuin yksin pakertaessa.”
”AC:tä voisi käyttää top-jaksolla esimerkiksi kerran
viikossa "kuulumisten" vaihtoon
ja jos olisi kysyttävää opettajilta niin saisi siinä samalla tietoa ilman, että
mahdollisesti joka kerta pitäisi soittaa tai lähettää viestiä opettajalle. Tämä
edellyttää, että on etukäteen sovittu aika AC:lle ja kysymykset eivät olisi
niin akuutteja, että tarvitsisi heti vastauksen.”
”Opiskelijat ja opettaja voisivat antaa toisille ns. konsultaatiota.
Jos jollain on joku ongelma tai epäselvä asia.”
”Työssäoppimisen aikana emme näe juurikaan toisiamme, joten
Ac:n kautta voisimme kokoontua yhteen ja kertoa kokemuksia ja tapahtumia.
Jolloin olisimme toistemme henkisenä tukena sitäkin kautta.”
”Voisi sopia oman ryhmän kanssa pari päivää, jolloin voisi
keskustella yhdessä työssäoppimisesta ja siellä ilmenneistä haasteista.”
”AC:ta voisi hyödyntää työssäoppimisen ohjaavan opettajan
työkaluna, välttämättä opettajan ei tarvitsisi käydä fyysisesti työpaikalla.”
LISÄTIETOA
Stadin ammattiopisto/Stadin aikuisopisto, Tuula Sivén,
sosiaali- ja terveysala.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti