Työpaikka oppimisympäristönä
Työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa ei vain sovelleta teoriajaksoilla tai oppilaitoksessa opittuja asioita tai opita mallista työpaikan toimintaa seuraamalla, vaan opitaan uusia kompetensseja, jotka voidaan työelämälähtöisesti sitten myös tuoda oppilaitoksen opintojaksoihin mukaan. Työpaikalla tapahtuvaa oppimista on ohjattava, jotta sillä päästään haluttuihin tavoitteisiin. Digitaalisia ympäristöjä ja sähköisiä välineitä käyttäen pedagoginen struktuuri, oppimisprosessi ja sen ohjaus sekä reflektio, saadaan mukaan työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen. Padit ja muut mobiililaitteet toimivat "opettajan teleskooppikätenä", jolla pedagogiikka ulotetaan työpaikalle, niin opiskelijan kuin työpaikkaohjaajan ja työyhteisön tueksi.ePortfolio
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen sähköisellä portfoliolla on keskeinen merkitys opiskelijan oman osaamisen kehittämisessä ja sen näkyväksi tekemisessä. Samalla opiskelijoille tuotetaan tietoyhteiskunnan ja työelämän tieto- ja viestintätekniikan valmiuksia sekä taitoja toimia sähköisessä mediassa. ePortfolio tarjoa lisäksi menetelmän ja työkalut laajennettuun työssäoppimiseen, osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen sekä joustaviin opintopolkuihin eri koulutusmuotojen välillä ammatillisessa koulutuksessa. Täten kehittämistyö myös luo pohjaa pedagogisen toimintakulttuurin muutokselle ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja oppilaitosmuotoisen koulutuksen joustavalle yhdistämiselle. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen teknologinen oppimisympäristö ei yksin riitä, vaan sen ohella on muutettava ja kehitettävä koulutuksen järjestäjän käytänteitä, pedagogista johtamista, toimintakulttuuria sekä pedagogiikkaa ja arviointikäytäneitä kohti kompetenssipohjaista osaamisen hankintaa.
Esitys ITK-konferenssissa Aulangolla to 10.4 klo 16:15 salissa 23
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti